Hva er frist for å melde reklamasjon?

  • OBS! Feil/mangel som burde ha vært oppdaget ved overtagelsen, men som først sees etterpå, må meldes inn umiddelbart etter at man oppdager den/burde ha oppdaget feilen. Det betyr at synlig/kjent feil/mangel må meldes inn senest noen uker etter at første eier overtok boligen fra JM for å være meldt inn såkalt "rettidig". 
  • Husk at eier har et vedlikeholdsansvar for boligen. Sjekk FDV og Huseierbok for vedlikeholdsinformasjon. 
  • Bustadoppføringslova inneholder en relativ reklamasjonsfrist, og en absolutt reklamasjonsfrist.
  • Den relative fristen tilsier at man må reklamere «innen rimelig tid» etter at feilen ble oppdaget, eller burde ha vært oppdaget. Det vil normalt si at man må reklamere med en gang feilen ville ha vært mulig å observere. 
  • Den absolutte reklamasjonsfristen er 5 år etter overtagelsen fra JM. 
  • For at en reklamasjon skal være gyldig, må begge disse kravene være oppfylt. 
  • Man kan altså ikke samle opp punkter, og melde dem inn rett før 5-årsfristens utløp.
Klikk for mer info:
JM Kundeservice (Oppdatert )
Dette innlegget er stengt for ytterligere kommentarer.